Kostpolitik

Et efterskoleår i Hårslev er et aktivt skoleår, og derfor er kosten meget vigtig.

Vores mål er at være i konstant udvikling med fokus på nye menuer og variation, og vi lægger stor vægt på sund, god og varieret kost, som smager dejligt.

Vi anvender sæsonbetonede råvarer, helst danske, og så få færdigprodukter som muligt. Vi bager selv vores brød og kager.

På Hårslev Efterskole tilbydes 3 hovedmåltider og 3 mellemmåltider dagligt med udgangspunkt af de anbefalede kostråd.

Vi prioriterer gode kulhydrater samt gode, friske og helst danske produkter. Men fortsat med de gode smagfulde retter som vi alle kan lide. Vi tænker bæredygtigt i madproduktion, ved bl.a. at begrænse madspild og anvende klimavenlige råvarer.

Spis planterigt, varieret og ikke for meget

Spis mindre kød – vælg bælgfrugter og fisk

Spis mad med fuldkorn

Spis flere grøntsager og frugter

Vælg planteolier og magre mejeriprodukter

Spis mindre af det søde, salte og fede

Sluk tørsten i vand

Morgen buffet kan bestå af:

Gryn, brød, frugt og mælk

Formiddagsservering:

Grøntsag / frugt / brød

Frokost:

Hovedsagelig varm middag

Eftermiddagsservering:

Frugt / brød / grøntsag

Aftenbuffet kan bestå af:

Div. salater, brød, forskelligt pålæg, lun ret

Aftenservering:

Brød, knækbrød, frugt, te

Kage ca. en gang om ugen

I køkkenet er vi 3 ansatte, køkkenleder, ernæringsassistent og en elev under uddannelse til ernæringsassistent. Vi tilbereder den daglige mad og sammensætter menuen, gerne efter elevernes ønsker.

Vi har selvfølgelig elitesmiley: