Hvorfor Hårslev Efterskole?

Er du interesseret i et år på efterskole, men er du i tvivl om, hvilken skole du skal vælge?
Hårslev Efterskole er for dig, der både vil gå i skole for at lære noget og samtidig være en del af et godt, trygt og samtidigt udfordrende, stærkt og udviklende fællesskab.

Vi er 90 elever og 20 medarbejdere. På Hårslev Efterskole kender vi alle hinanden og du vil være på en flot, moderne og velholdt skole. Vi er både en boglig og en kreativ efterskole.
Vores linjer er Idræt, Drama, Musik, Kreativ, Friluftsliv, Medie og International.

Linjefag
Vi har linjefag til alle personligheder og sikkert også et eller to der passer lige til dig. Hos os vælger man linjefag for et halvt år af gangen, og du kan derfor prøve mere end ét, hvis du vil:

Der er Idræt til dig, som har lyst til at prøve mange forskellige sportsgrene, ligefra de klassiske som basketball, volleyball, badminton og floorball men også de mere sportsgrene som amerikansk fodbold, baseball, cricket, orienteringsløb og triatlon.

Elsker du at stå på en scene, eller har du bare lyst til at prøve, så kunne Drama være noget for dig. Du vil komme til at øve dig, lege og finde ud af, hvordan du giver publikum en fantastisk oplevelse. Du vil komme til at optræde for dine kammerater, andre folk udefra og du vil komme på turne i foråret. Drama kan man få i det første halve år, altså indtil nytår.

Er du god til guitar, sidder tasterne på et keyboard naturligt for dig eller bliver du en lille stjerne, når du får en mikrofon i hånden? Så er linjefaget Musik nok noget for dig. Du vil prøve en masse nye sange og komme til at spille til arrangementer i løbet af året. Bl.a. er der tradition for musik til både teaterarrangementet og koncert i foråret.

Kreativ er for de kreative sjæle, hvor der vil blive tegnet, malet, lavet smykker og syet. Du vil komme til at vide meget mere om kunst og kunsthistorie og hvilke tanker og overvejelser, der ligger bag, når en kunstner laver sit værk.

Er du til udelivet, vandre, ro i kano og kajak, sove i telt og bivuak og lave mad over bål er Friluftsliv lige noget for dig. Du vil få mange fantastiske oplevelser i de fri sammen med dine gode venner og vores dygtige og kvalificerede lærere.

Synes du det er spændende at lave film, redigere og manipulere billeder og lave hjemmesider er Medie lige faget for dig. Du vil lave egne produktioner og finde ud af, hvor meget der egentlig er muligt, når man har en computer, en god fantasi og et godt program.

Interesserer det dig, hvad der sker i verdenen og hvilke internationale sammenhænge vi er en del af og er du vild med samfundsfag og gode diskussioner. Så er International lige noget for dig. På International linje er der også en ekstra udlandsrejse. International kan man vælge i det andet halvår, altså fra nytår til sommerferien.

Aktiviteter
På Hårslev vil du opleve en lang række sjove og indholdsrige aktiviteter i løbet af et skoleår.

Der vil være emneuger, hvor man kan fordybe sig og lære mere på en anden og spændende måde. Fester og festlige arrangementer, hvor kun fantasien sætter grænser for indholdet. Et kæmpe stort teaterprojekt, hvor vi sætter alle sejl for sammen at skabe en fejende flot forestilling. Alle er med når scenen skal sættes, musikken skal spilles, kostumerne syes, dansene danses, stuntene udføres og teateret spilles. Vi spiller flere forestillinger og har årligt 900-1000 tilskuere til vores forestillinger.

Vi er på en årlig skilejrskole med både langrend og alpinski, hvor vi bor lige op og ned af anlægget og har de mest fantastiske dage sammen i sneen.

Endelig er der en masse andre aktiviteter som triatlonstævne, idrætsarrangementer, musikfestival, kordag, gallafest, fællesaftener, valgfag og meget mere.

Undervisning
På Hårslev Efterskole vil vi give dig en god, solid og spændende undervisning, som fuldt ud lever op til de krav som stilles. Efter et år på Hårslev Efterskole vil du være klar til at tage folkeskolens afsluttende prøver og bevæge dig videre til f.eks. gymnasiet, handelsskolen, HTX eller hvor du nu skulle have lyst til at tage videre. Vores vejleder vil hjælpe dig på vej.

Hjemmefra

Et år hjemmefra lyder måske overvældende eller vildt, når man kun er 15-16 år gammel. På Hårslev vil du mødes med mange andre på din alder og I vil lave rigtig mange aktiviteter sammen. Du vil få en masse nye venner og opleve et sammenhold, som kun en efterskole kan give det. Alle elever på Hårslev Efterskole har selv valgt at komme her.

Måske er Hårslev noget for dig? Hvis det lyder som noget for dig, så se dig omkring på hjemmesiden og se billederne fra vores galleri. Du finder mange flere informationer på resten af hjemmesiden og du er altid velkommen til at kontakte og spørge os om ting, du mangler svar på. Du kan også besøge os på Facebook, og se hvad der sker dér.